Zwangerschap en RSI

Vragen die bij kinderwens naar boven komen zijn of en hoe je zelf voor je baby kunt zorgen en wat de mogelijke invloed van de zwangerschap is op je RSI-klachten. Het is dus van belang in te schatten wat de toekomstige knelpunten kunnen zijn en deze samen met je partner te bespreken. Overleg over praktische zaken als de inzet van je partner, het gebruik van hulpmiddelen, hulp in de huishouding en eventuele opvang in een kinderdagverblijf. De ervaring leert dat de verzorging van een baby goed samen kan gaan met RSI, want voor praktische problemen zijn creatieve oplossingen. Verder kun je via de RSI-patiëntenvereniging in contact komen met andere ouders om praktische tips en ervaringen te delen.

Zwangerschap en RSI
Ben je eenmaal zwanger, bespreek je RSI-klachten dan met de verloskundige of gynaecoloog, zodat rekening gehouden kan worden met je beperkingen en wensen. Zorg dat deze punten op je zwangerschapskaart staan, want het is wel zo handig als je tijdens de bevalling geen discussie hoeft aan te gaan over het al dan niet zelf vasthouden van je benen of de houding waarin je bevalt! Volg je een zwangerschapscursus, vertel dan ook de cursusleiding over je RSI-klachten. Bij de oefeningen kan dan rekening met je worden gehouden. Forceer je niet, sla een oefening over als je zelf voelt dat deze niet prettig is en stop als je voelt dat je bijna aan je grens zit.
Er zijn geen aanwijzingen dat de hormonale veranderingen RSI-klachten verergeren. Toch kan dat individueel nogal verschillen: bij de een krijgt minder klachten, de ander krijgt er juist meer. Mochten klachten toch toenemen, dan hoeft RSI niet altijd de oorzaak te zijn; bespreek dit met je arts.

Carpaal tunnelsyndroom (CTS)
Ongeveer 10% van de vrouwen krijgt tijdens de zwangerschap CTS-klachten. CTS staat voor carpaal tunnelsyndroom, een beklemming van de zenuw in de pols. Als je vóór de zwangerschap geen RSI-klachten had, dan wordt CTS niet tot RSI gerekend (bron: rapport Gezondheidsraad, november 2000). Om CTS te voorkomen is het van belang de pols niet te ver omhoog of omlaag te buigen en niet te veel te belasten. Eventueel kun je als ondersteuning een brace dragen om de pols recht te houden. Ben je hypermobiel, pas dan op met rek- en strekoefeningen omdat de gewrichtsbanden tijdens de zwangerschap door hormonale invloed wat verslappen. Sommige vrouwen vinden het prettig een ondersteunende buikband te dragen.

Doorgaan met RSI-oefenprogramma
Deskundigen raden aan tijdens de zwangerschap door te blijven gaan met de behandeling van RSI. In de eerste weken na de bevalling is ontspannend zwemmen een mogelijkheid. Na ongeveer een maand kan het oefenprogramma weer opgepakt worden.

Aangepaste babyuitzet
Schaf liefst babyartikelen aan die de babyverzorging zo min mogelijk belastend maken. Je zou een aantal zaken kunnen lenen en proberen. Een ledikantje is praktisch omdat je het langere tijd kunt gebruiken, maar een wieg voor de eerste maanden is gemakkelijker op te maken. Je kunt verschillende plekjes in huis inrichten, waar je de baby snel en gemakkelijk neer kunt leggen. Zet bijvoorbeeld een kinderwagen als slaapplek in de woonkamer. Dit voorkomt 'gesjouw' met je kind naar de wieg in de slaapkamer of de babykamer. Ook een verstelbaar wipstoeltje (met ligstand) is prettig om bij de hand te hebben. Zorg voor een goede werkhoogte bij de babyverzorging: neem een commode op de voor juiste hoogte (of met verstelbare planken) en koop/leen een babybad op een standaard. Je kunt je baby ook in een bademmer wassen; een bademmer is smaller en vraagt daarom meer buigingen van je pols. Koop handige kleertjes met gemakkelijke sluitingen; kleertjes met klittenband zijn erg praktisch. Hoe minder gepriegel, hoe prettiger voor jou en de baby. Koop goed wasbare kleertjes die liefst niet gestreken hoeven te worden.

Kraamtijd en RSI
Als de baby er eenmaal is kunnen handelingen als tillen, dragen, voeden, aankleden de RSI-klachten doen toenemen. Als je bijtijds kraamzorg hebt geregeld ben je hopelijk verzekerd van voldoende aantal uren kraamzorg om je de eerste week veel werk uit handen te nemen. Als je je te laat aanmeldt krijg je in sommige regio's mogelijk minder uren kraamzorg en dat wil je in geval van RSI-klachten juist voorkomen. De kraamverzorgster zal je ook helpen bij het aanleggen van je kind. Zorg voor een comfortabele houding door veel kussens te gebruiken. Probeer in alle rust welke houding het best bevalt. Moedermelk heeft naast de vele goede eigenschappen voor de gezondheid van je baby nog een voordeel: borstvoeding geven is minder belastend voor je handen dan flesvoeding. Flesvoeding betekent letterlijk meer handelingen: schepjes voeding afmeten, hoeveelheid water afmeten, gieten, roeren, schudden, vasthouden en het schoonmaken van flessen en spenen. Mocht je flesvoeding willen geven, het is handig om in één keer een voorraad voor 24 uur te bereiden (bewaar de voorraad in een maatkan met deksel in de koelkast). Kraambezoek kan extra vermoeiend zijn als je steeds je nek en schouders moet draaien om iedereen te kunnen aankijken. Een pijnlijke nek kan ook het gevolg zijn als je juist de hele tijd in één richting moet kijken. Vraag het bezoek zo te zitten dat het voor jou prettig is. Overweeg alvast of je na de kraamtijd huishoudelijke hulp nodig hebt. Schroom vooral niet om mensen in te schakelen die de eerste tijd willen bijspringen, neem hun aanbod met beide handen aan!

Lees meer praktische tips op de pagina babyverzorging en RSI.

Er zijn helaas geen agenda punten