Zijn je klachten RSI-klachten?

Heb je wel eens klachten in de arm-, nek- en/of schouderregio en wil je weten of dit RSI-klachten zijn?

Gaan je klachten niet over, of komen ze steeds vaker terug, ga dan naar je arts (huisarts of studentenarts) voor een goede diagnose.

Je arts kijkt naar je klachtenbeeld en zal met het KANS-model, met eenduidige termen voor arm, nek- en/of schouderklachten, een diagnose stellen. KANS is geen diagnose – het omschrijft verschillende soorten klachten – en KANS is geen ander woord voor RSI. Hoe dat zit lees je op onze webpagina Begrippen RSI/KANS/CANS.

De Multidisciplinaire richtlijn a-specifieke KANS bevat alle beschikbare kennis uit verschillende beroepsgroepen, waarmee je arts een goede diagnose kan stellen. In de richtlijn staan ook multidisciplinaire behandelingen voor kortdurende en langdurende klachten.

Denk je dat je klachten misschien ontstaan of verergeren door smartphone- of laptopgebruik, kijk dan op onze webpagina Smartphone/tablet/laptop. Onder Wat je kunt doen/Hulpmiddelen staan meer informatie en tips.

Mogelijke symptomen

De volgende symptomen kunnen duiden op een vorm van specifieke of aspecifieke KANS (RSI):

• Pijn
    • Hoofdpijn
    • Nekpijn
    • Pijn in het schoudergebied
    • Pijn in de armen
    • Pijn in de polsen
    • Pijn in de handen
    • Pijn bij draaien, buigen of bewegen
  • Spierspanning
  • Stijfheid
  • Tintelingen
  • Triggerpoints, vooral in het nek- en schoudergebied
  • Uitval
    • Door je polsen zakken
    • Dingen plotseling uit je handen laten vallen
  • Verkramping
  • Krachtsverlies
  • Verkleuring van de huid
  • Zwelling
  • Doof gevoel, meestal in de vingers
  • Overgevoeligheid
    • Emotioneel
    • Gevoelig zijn voor warmte/kou
    • Gevoelig zijn voor aanraking
  • Spierzwakte

Pijnkaart

Pijn kent veel vormen, bijvoorbeeld stekende pijn of zeurende pijn. Wil je met je klachten naar de dokter dan kun je de pijnkaart invullen. Daarop staan alle soorten pijn en andere klachten bij elkaar. Zo heb je een compleet verhaal en dat kan helpen bij het stellen van de juiste diagnose.

Lees meer over de pijnkaart op onze webpagina Over de diagnose.

In ons RSI-Magazine 2017-3, op pagina 12-13, staat het artikel Een pijndagboek: Waarom zou je zoveel schrijven of typen als je toch al pijn hebt?