Waarom een goede houding van levensbelang is

Houding-netwerk-nederland-logo-h100Door een slechte houding kampen veel mensen met lichamelijke problemen, chronische pijn en andere ongemakken. Zoals scoliose, pijnkrampen en RSI. Terwijl een goede houding je juist helpt de druk op je ruggengraat en organen te verlichten, je bloedsomloop verbetert en je slanker oogt.

Hoe zorg je ervoor dat je een goede houding hebt?

Let bij het zitten erop dat je benen in een hoek van negentig graden staan. Dus zet je (bureau-)stoel niet te hoog of te laag. Eventueel kun je dit nog corrigeren met een voetenbankje. Zit rechtop en laat je armen rusten op armleuningen en je polsen op je bureau. Een ergonomische muis kan helpen om je pols en hand meer rust te geven en in een “natuurlijkere” houding te werk te gaan. Laat je schouders relaxt naar beneden hangen en zorg ervoor dat je deze niet optrekt. Je nek hoort recht te zijn waardoor je je kin automatisch iets intrekt. Werk je op een computer of laptop? Verstel het beeldscherm zo dat het scherm op oogniveau of iets daaronder komt. Hetzelfde geldt voor een laptop. Het beste is om de laptop op een speciale steun te zetten en met een los toetsenbord en muis te werken.

Ook tijdens het slapen kun je goed aan je houding werken! Slaap eens op je zij met een goed kussen om je hoofd en nek te ondersteunen. Trek je benen niet te ver omhoog zodat je je ruggengraat niet krom trekt. Door een kussen tussen je knieën te plaatsen en je bovenste arm op een kussen te laten rusten leg je minder spanning op de rib-wervelverbindingen. Dit geeft je arm meer rust en klachten tussen onder andere de schouderbladen zullen afnemen.

De tips worden op een leuke manier uitgelegd in dit filmpje (The benefits of good posture) van Houding Netwerk Nederland.