Inrichting computerwerkplek

werkplekWerken op een goed ingerichte werkplek is van belang om RSI-klachten te voorkomen. Als je een vaste werkplek hebt met een desktop dan is dat niet zo moeilijk. Lang niet iedereen heeft nog een vaste werkplek en we werken steeds vaker met laptops. De Interne Arbodienst van de Universiteit Leiden heeft een document gemaakt met informatie en afbeeldingen voor het ergonomisch inrichten van je werkplek.

Dit document is jaren geleden gemaakt, in de tijd dat bijna niemand een laptop had. Door de afbeeldingen is het een duidelijk overzicht en de aanwijzingen gelden nog steeds.

Laptops zijn - zonder aanpassing - niet geschikt om langdurig mee te werken, maar er zijn wel hulpmiddelen om je werkplek zo optimaal mogelijk te maken. Bekijk dit document van Bakker & Elkhuizen hoe je dat kunt doen. Kijk ook onder hulpmiddelen op deze website voor overzichten van soorten muizen, toetsenborden en andere middelen om je werkplek aan te passen.

In de Europese Richtlijn 90/270/EEG staan, per land, de eisen waaraan een beeldschermwerkplek moet voldoen. De Nederlandse eisen voor een beeldschermwerkplek kun je vinden in de Arbeidsomstandighedenregeling, artikel 5.1. van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.