RSI-preventie

RSI ontstaat door een combinatie van factoren. De beste preventie bestaat dan ook uit een combinatie van maatregelen. Met onderstaande tips voorkom je overbelasting en verlaag je het risico op RSI.

1. Organiseer je werkzaamheden

  1. Zorg voor voldoende zeggenschap over je werktaken. Dan kun je zelf (zoveel mogelijk) bepalen in welke volgorde je je werktaken uitvoert, hoe je ze uitvoert en hoe lang je erover doet;
  2. Zorg voor taakafwisseling. Wissel inhoudelijke, organisatorische en ondersteunende taken af. Wissel daarnaast moeilijke taken af met makkelijkere taken;
  3. Doe beeldschermwerk maximaal twee uur achtereen. De werkgever mag niet meer van je eisen;
  4. Doe beeldschermwerk niet langer dan vier tot zes uur. N.B. Voor beeldschermwerk is geen veilige grenswaarde bekend. Het is dus niet te zeggen bij hoeveel uur beeldschermwerk je géén risico loopt op RSI;
  5. Neem veel korte pauzes tijdens het beeldschermwerk (drie minuten is voldoende). Doe tijdens de pauze lichaamsoefeningen of doe even niets. Het nut van micropauzes (ultrakorte pauzes van enkele seconden) wordt betwist. Op deze website van Muisarm.info vind je stretchoefeningen;
  6. Onderhandel bijtijds met klanten, collega’s of leidinggevenden. Krijg je je werkzaamheden niet gedaan binnen de afgesproken tijd, maak dan op tijd een alternatieve afspraak die wel realistisch is;
  7. Durf “nee’ te zeggen zonder slagen om de arm. Het is beter minder taken uit te voeren maar wel goed, dan veel taken slecht, half of te laat.

 

2. Organiseer je werkplek

  1. Zorg voor instelbaar meubilair en de juiste instelling daarvan. Let vervolgens op je werkhouding;
  2. Zorg voor een passende, ergonomische muis en een ergonomisch toetsenbord, liefst zonder numeriek gedeelte zodat de muis dichtbij het lichaam ligt;
  3. Gebruik naast de muis ook de sneltoetsen. Je kunt stapsgewijs sneltoetsen leren te gebruiken, daarvoor staan tips op onze website;
  4. Gebruik bij laptop of notebook altijd een beeldschermverhoger en een toetsenbord;
  5. Gebruik desgewenst een beeldschermbril en een headset;
  6. Dwing jezelf tot lichaamsbeweging - ook op de werkplek. Zet prullenbak, telefoon, printer en je kopje koffie buiten handbereik. Loop in plaats van mail.

De wettelijke eisen voor je werkplek vind je hier. Informatie over instelling en gebruik van meubilair, apparatuur en hulpmiddelen vind je hier.

3. Organiseer de werknemer (jezelf)

  1. Pas op voor een te grote betrokkenheid bij je werk;
  2. Zorg voor goede werkrelaties. Praat met collega´s over je werk en hoe je dat ervaart. Houdt ook het thuisfront op de hoogte. Sociale steun beschermt tegen stress en verhoogde spierspanning;
  3. Zorg voor een uitlaatklep voor spanningen in de vorm van sport of fitness. Ontspan door middel van hobbies, yoga of mindfulness;
  4. Maak eventueel gebruik van het preventiespreekuur van je bedrijfsarts;
  5. Ken je rechten en wijs je werkgever zo nodig op zijn zorgplicht jegens zijn werknemers.

 

Steun RSI-vereniging

Nog geen lid?