Beschrijvingen van methoden - F

Fysiotherapie
De behandeling van RSI door een fysiotherapeut kan uit verschillende onderdelen bestaan. Voorwaarde voor herstel is dat RSI'er stopt met belastende activiteiten maar wel in beweging blijft. Belangrijk onderdeel van de behandeling is het mobiliseren van de wervelkolom; die is bij RSI'ers vaak veel te stijf. Soms gebeurt dit mobiliseren met een backstretcher, die ook voor ontspanning zorgt. De doorbloeding kan verbeteren door een massage van de rug-, nek-, en schouderspieren. Dit werkt ook ontspannend. Daarnaast besteedt een fysiotherapeut aandacht aan de correctie van de houding en heel licht oefenen van de spieren, zodat deze meer aankunnen. Om de spanning in spieren zichtbaar te maken, gebruikt een fysiotherapeut soms Myofeedbacktraining. Daarmee kun je spanning in spieren zichtbaar en hoorbaar maken. Zo leer je je spieren beter te ontspannen.
Fysiotherapeuten maken o.a. gebruik van: massage, bindweefselmassage, Integrale massage.
Vergoeding: Fysiotherapie wordt door het ziekenfonds altijd negen maal vergoed. Indien nodig volgt een extra serie van negen behandelingen.
Meer informatie:
Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie