Beschrijvingen van methoden - I

Integrale massage
Integrale massage bestaat uit verschillende massagevormen, zoals bindweefselmassage, voetreflexmassage (podosegmentale reflexologie), neuromassage en klassieke- en ontspanningsmassage. Integrale massage is bij uitstek geschikt voor mensen die last hebben van RSI, burnout of het vermoeidheidssyndroom. Vaak vindt integrale massage plaats naast fysiotherapie of Cesar/Mensendiecktherapie.
Integrale massage kan chronische spanning van spieren verminderen waardoor afvalstoffen beter worden afgevoerd. Ook zijn er vaak energetische effecten merkbaar, doordat energiestromen worden gestimuleerd en energieblokkades opgeheven.
Behandeling vindt plaats op grond van een persoonlijk behandelplan. Een behandelperiode bestaat meestal uit acht wekelijkse massages van drie kwartier a een uur. Na evaluatie kunnen er nog meerdere behandelperiodes volgen.
Vergoeding: Integrale massage wordt door een aantal ziektekostenverzekeraars deels of tot een bepaald maximum vergoed.
Meer informatie bij de Academie voor holistische massagetherapie (landelijke opleiding voor masseurs en masssagetherapeuten), telefoon 026-3704123, of zie www.holos.nl voor het adres van een therapeut bij jou in de buurt.