Beschrijvingen van methoden - O

Ooracupunctuur/auriculotherapie
Ooracupunctuur of auriculotherapie is een geneeswijze, waarbij de acupuncturist alleen in het oor prikt om klachten te genezen of te verminderen. Pijn, ziekten en niet goed functionerende organen, psychische problemen, kunnen worden behandeld via naaldjes in het oor. Hoewel ooracupunctuur is gebaseerd op de Traditionele Chinese Geneeswijze (TCM), is het een zelfstandige geneeswijze. Op het oor bevinden zich zo'n 200 acupunctuurpunten. Deze punten staan in verbinding met bepaalde lichaamsdelen en organen. Voor de ooracupunctuur worden ragdunne naaldjes gebruikt, maar soms ook laserstralen, massage en elektrische stimulatie. Als een behandeling wat meer tijd vraagt kan ervoor gekozen worden om verblijfsnaaldjes te plaatsen. Die blijven dan een tijdje zitten achter een kleine pleister en je kunt het betreffende punt zelf stimuleren door af en toe wat druk op het naaldje uit te oefenen.

Orthomanuele therapie
Meer informatie: Vereniging Artsen Orthomanuele Geneeskunde, telefoon 0572-362426,

Osteopathie
Klachten bij (chronische) RSI kunnen behandeld worden met osteopathie. Een osteopaat zoekt de oorzaak van de klachten in een vastzittend gewricht in de schedel, de wervelkolom of de voet. De osteopaat onderzoekt daarbij niet alleen het lichaamsdeel met de klacht, maar het hele lichaam. Met over het algemeen zachte handgrepen kan de behandelaar vervolgens een al te vast zittend gewricht los maken. De behandeling stimuleert het zelfgenezend vermogen: uiteindelijk moet het lichaam het zelf doen. Osteopathie wordt behalve bij RSI-klachten onder meer toegepast bij terugkerende klachten zoals chronische rugpijn, uitstralende pijn in arm of been, whiplash, een slechte darmwerking of buikpijn. In Nederland zijn ruim honderd osteopaten werkzaam. De kosten van osteopathie worden door een aantal ziektekostenverzekeraars (gedeeltelijk) vergoed. Omdat er per 1 januari 2004 vele veranderingen zijn in het vergoedingenstelsel, is het verstandig om de polis te raadplegen of contact op te nemen met de verzekeraar. Voor meer informatie: Nederlandse Vereniging voor Osteopathie (NVO), J. Brasserstraat 27, 4333 MA Middelburg, tel. 0118-617448 of www.osteopathy.nl.