Beschrijvingen van methoden - T

Tai Chi
De oorsprong van Tai Chi en Qi Gong ligt in de gevechtskunst. De achterliggende holistische denkwijze is een zeer oude gezondheidsfilosofie. Het gaat om Chinese ontspannings- en gezondheidsoefeningen die erop gericht zijn zowel lichamelijke als psychische klachten te voorkomen en de gezondheid te verbeteren. De oefeningen hebben een stimulerend effect op de doorbloeding van het hele lichaam, ze verbeteren de ademhaling en de lichaamshouding. De balans, concentratie en coördinatie worden getraind. Hierdoor wordt een beter lichaamsgevoel ontwikkeld, waardoor in het dagelijks leven beter geluisterd kan worden naar de signalen die het lichaam geeft.
Lees meer: artikel "het Handvat" augustus 2002 ‘Tai Chi: een andere manier van loslaten’.

Touchpro
Zie stoelmassage op de werkplek

Traditionele Chinese Geneeskunde (TCM)
De Chinese geneeskunde vinden zijn oorsprong in de Ayurveda, maar zijn in China tot een eigen vorm ontwikkeld. Traditionele Chinese Geneeskunde gebaseerd op de filosofie dat alles met elkaar samenhangt en beïnvloedt. Traditionele Chinese Geneeskunde werkt zowel preventief als curatief, hoewel de nadruk ligt op preventie. Het behandelaanbod is breed en strekt zich uit van kruidengeneeskunde tot oefeningen. Het begrijpen en dagelijks toepassen van de principes kan helpen lichaam en geest in balans te houden.
Traditionele Chinese Geneeskunde bestaat uit een veelheid van behandelmethoden, zoals onder andere:
Acupunctuur, Acupressuur, Ooracupunctuur, Tuina Massage, Moxatherapie, Cupping, Shiatsumassage, Tai Chi Chuan en Qi gong.
Meer informatie: Zhong Nederlandse Vereniging voor Traditionele Chinese Geneeskunde, Agro Businesspark 70, 6708 PW Wageningen, tel. 0347 479740,http://www.zhong.nl/ ook Erik Oosterink, ex-RSI-patiënt, behandeld in zijn praktijk veel mensen met RSI; www.natuurlijk-beter.com.

Triggerpoint-therapie
De triggerpoint-behandeling is ontwikkeld door de Amerikaanse artsen Janet Travell en David Simons. De methode werd algemeen bekend door het handboek van Clair Davies. De behandeling is geschikt bij pijn door overbelasting van het bewegingsapparaat of bij chronische pijnklachten. ‘Triggerpoints’ zijn ‘knopen’ die kunnen ontstaan door overbelasting van een spier door bijvoorbeeld repeterende bewegingen (RSI) of stress. Als deze triggerpoints te lang blijven bestaan, wordt de functie van de spier minder. De omliggende zenuwbanen kunnen worden beïnvloed en andere spieren moeten het werk overnemen. De uitstralende pijn kan dan verergeren. De pijn ligt niet precies op de plek van de ‘knoop’, maar de knoop is wel voelbaar als een harde plek.
Er zijn verschillende manieren om de triggerpoints aan te pakken. Je kunt je laten masseren door een triggerpoint-therapeut en je kunt zelfbehandeling toepassen. Een combinatie is ook mogelijk. Er bestaan enkele hulpmiddelen die speciaal voor deze therapie ontwikkeld zijn, zoals een bal in een sok, een vierpoot of een apparaatje voor diepere massage, de ‘thera-cane’. Deze middelen zijn praktisch om moeilijk te bereiken plekken te masseren.
De triggerpont-therapie valt onder de alternatieve geneeswijzen. De kosten van een consult bij een therapeut worden in een aantal gevallen door een aanvullende verzekering vergoed. Dit kun je controleren bij de ‘zorgverzekeraars’ op de website www.batc.nl. Meer informatie over de triggerpoint-behandeling vind je op www.triggerpointboek.nl.

Tuina massage
Tuina is een eeuwenoude Chinese massagetechniek. De techniek kan worden gecombineerd met andere geneeswijzen uit de traditionele Chinese geneeskunde zoals acupunctuur, moxa (warmtebehandeling) of cupping (het plaatsen van glazen bollen op de huid). Ook zijn er combinaties met moderne laseracupunctuur mogelijk. Net als bij acupunctuur maakt de behandelaar gebruik van de meridianen (energiebanen) in het lichaam, die de levensenergie of Qi vervoeren. Het doel van de massage is het herstel van de onbalans en van de energie.
De massage lijkt niet erg op wat wij massage noemen. De behandelaar gebruikt technieken zoals drukken, knijpen, kneden, kloppen, draaien. Hij of zij gebruikt daarbij niet alleen de vingers of de handpalmen, maar ook wel de knokkels, de vuisten of de ellebogen. Tuina massage wordt toegepast bij klachten aan het bewegingsapparaat, pijnklachten en problemen met het zenuwstelsel.
Ook mensen met RSI-klachten kunnen baat hebben bij Tuina massage. Mensen met RSI zijn vaak 'leeg' en hebben weinig energie. De behandeling kan zowel preventief als genezend worden gebruikt. De kosten bedragen rond de 40 euro per massage of gecombineerde behandeling (acupunctuur en Tuina). Bij een combinatie met laseracupunctuur is de behandeling gemiddeld 50 euro. De behandelingen worden door sommige aanvullende verzekeringen vergoed. Voor meer informatie, zie de website van de vereniging voor traditionele Chinese geneeskunde Zhong, www.zhong.nl of kijk eens op www.tuina.nl.