Wie draait op voor RSI?

SchommelbureaustoelenAls je klachten krijgt van het werk dat je doet, dan kun je daarvoor je werkgever aansprakelijk stellen. De werkgever heeft de plicht om ervoor te zorgen dat je veilig kunt werken. Je moet wel kunnen aantonen dat je klachten door het werk alleen zijn ontstaan. Dat ligt bij RSI erg moeilijk. We werken niet alleen op het werk met een computer, maar we zijn de hele dag door bezig met onze smartphone en andere apparaten. Je bent onderweg, staat te wachten op bus of trein en ondertussen ben je aan het typen of swipen op je smartphone. De slechte houding waarin je dat doet vergroot de kans op RSI-klachten.

Ook als je klachten door het uitoefenen van een ander beroep worden veroorzaakt, bijvoorbeeld kapper, zal het bijna niet mogelijk zijn om aan te tonen dat je klachten alleen door het werk zijn ontstaan. Tenzij je (thuis) geen computer, laptop, tablet, smartphone en spelcomputer hebt. Bestaan mensen zonder apparaten, die nog niet met pensioen zijn nog?

Een werknemer met RSI die zijn werkgever aansprakelijk stelde voor schade door RSI kreeg geen gelijk van de rechter. Hij had een ergonomisch aangepaste werkplek. Zijn werk bestond vooral uit beeldschermwerk, maar kon af en toe worden afgewisseld met uitzoekwerk. Al was het besluit beeldschermwerk enigszins overtreden, de rechter was er niet van overtuigd dat de klachten alleen door het werk waren gekomen, omdat hij ook in zijn vrije tijd computerde. Ook een deskundige kon niet uitsluiten dat er een andere oorzaak kon zijn voor zijn klachten. De rechter wees de vordering af.

Lees het artikel in het blad Rendement.