Sport en vrije tijd

Vrije tijd

Veel mensen met RSI-klachten willen graag tips om hun hobby's te kunnen blijven doen.
Op deze pagina een begin met tips.

Graag ontvangen we jouw tips of aanvullingen: stuur ze naar de Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. !

Lezen en schrijven

  • Gebruik een dikke pen of een extra dik potlood. Een vulpen schrijft licht, maar de tekst vervaagt na een tijdje.
  • Schrijf je thuis met meer plezier dan op je werk? Vraag of je werkgever dezelfde pennen/potloden voor je bestelt.
  • Houd het boek niet vast maar leg het neer: op tafel of op je schoot met je benen op een steun, of leg het boek op een kussentje op je schoot.
  • Zorg dat je je hoofd niet te veel naar beneden houdt; dit geeft onnodige spanning in je nek.
  • Gebruik een standaard voor kookboeken. Span er een stevig stuk elastiek omheen, zodat het boek open blijft op de juiste pagina.
  • In plaats van een standaard voor kookboeken kun je een portable documenthouder gebruiken, te koop bij de kantoorboekhandel voor circa 10 euro (booklift copyholder van het merk Fellowes).
  • Maak het je gemakkelijk met een plank op maat die je over de leuningen van een leunstoel legt en zet daar je standaard op.
  • Als lezen te zwaar is kun je ingesproken boeken huren of lenen bij de bibliotheek.

 

Koken

 

Telefoneren

Telefoneren is natuurlijk niet echt een hobby, maar als je toch regelmatig telefoneert:

  • Gebruik bij voorkeur een handsfree telefoon of een headset.
  • Met een draagbare telefoon kun je lekker rondlopen en bewegen. Dit houdt de bloedsomloop op gang.
  • Wissel regelmatig van hand als je de hoorn toch moet vasthouden.

 

Tuinieren

  • Gebruik vooral vaste planten: die hoef je niet steeds te vervangen en ze kunnen goed voor zichzelf zorgen.
  • Plant in vakken en doe niet meer dan één vak per keer.
  • Plant dicht op elkaar, dan krijgt onkruid minder kans. Of strooi houtsnippers of cacaodoppen tussen de planten om onkruid (en wieden!) te voorkomen.
  • Durf over te stappen op een wat meer verwilderde tuin of een stukje grasland met wilde planten.
  • Grote klussen, zoals het snoeien van heggen, bomen en struiken, kun je twee keer per jaar aan een tuinman vragen. Vertel duidelijk hoe je de klus gedaan wilt hebben.
  • Ga ontspannen met gereedschap om. Rozen snoeien? Houd de schaar dan tussen het knippen door losjes vast. Niet krampachtig vasthouden, maar vrij in de hand laten hangen!
  • Er zijn ook speciale snoeischaren te koop voor mensen die wat minder goed hun handen kunnen gebruiken.
  • Om snoeiwerk te voorkomen kun je kiezen voor bomen, struiken of klimmers die niet gesnoeid hoeven te worden.
  • Verspreid de werkzaamheden in de tuin over langere tijd en wissel de verschillende activiteiten af om te voorkomen dat de pijn toeneemt. Bijvoorbeeld door afwisselend een paar minuten te wieden, te snoeien, te graven, te pauzeren, of te vegen.
  • Er zijn verschillende aangepaste gereedschappen te koop. Voor meer informatie: M & Hulp, telefoon 0493-317210 of http://www.menhulp.nl.

 

Meer lezen?

  • Een aanrader is het boek The forever Garden (in het Engels, ISBN 1875657703), met daarin aandacht voor de voordelen van tuinieren als fysieke bezigheid en uitgebreide informatie hoe je op een aangepaste manier kunt tuinieren.
  • Het boek Gehandicapten en bejaarden in de tuin en tuinbouw, ISBN 9024411777 is te bestellen via de website van Bureau Aangepast Groen, www.aangepastgroen.nl.

Sport en beweging

Voldoende bewegen is goed om de kans op RSI te verkleinen. Beweging is zeker ook goed als je al RSI-klachten hebt, dan zorgt het voor goed doorbloede weefsels en het afvoeren van afvalstoffen. Het is lastig een sport te vinden die je schouders, nek, armen en handen niet te veel belast. Toch kun je op een goede, prettige manier in beweging blijven zonder al te veel inspanning. Lees hierna onze tips.

Heb je zelf tips? Stuur ze naar de Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .  
  

Wandelen

Vaker wandelen is een van de beste mogelijkheden om te bewegen als je last hebt van RSI. Ga zoveel mogelijk lopend ergens naartoe in plaats van met de fiets, auto, of bus.

  • Zorg voor goede wandelschoenen of gympen.
  • Doe een kleine warming up voor je gaat lopen door een beetje te rekken en strekken. Dit voorkomt blessures.
  • Zwaai goed met je armen langs je lichaam, zodat het bloed in je armen en vingers terecht komt.
  • Draag niets en zorg dat je armen vrij zijn. Doe eventuele spullen in een rugzak, maar maak die niet te zwaar. Of gebruik liever een heuptas.
  • Probeer een redelijk tempo aan te houden.
  • Als het wandelen je verveelt, ga dan eens lopen op een plek waar je meer beleeft. Bezoek bijvoorbeeld een botanische tuin of een dierentuin. Met anderen wandelen is (meestal) ook een stuk gezelliger.
  • Maak je hond blij door dagelijks een extra uitje in te lassen.

Zwemmen/aquasporten

Zwemmen is een prima therapie om de bloedsomloop te stimuleren. Doe dit wel inoverleg met de behandelaar. Er zijn vele mogelijkheden: poedelen, aquajoggen, aquarobics, aquapilates (door versterking van de rugspieren worden de armen ontlast, bovendien goed voor de bloedsomloop in je armen), aquawellness (door therapeut door water bewogen worden), hydrotherapie of baantjes zwemmen.

  • De bewegingen in het water mogen niet te belastend zijn; beweeg rustig voort in het water.
  • Ga niet te lang achter elkaar zwemmen. Ga liever vaker kort dan een keer per week lang.
  • Borstcrawl, rugcrawl of gemengde rugslag zijn minder belastend dan de schoolslag.
  • Veel mensen met RSI-klachten hebben baat bij gebruik van een snorkel. De snorkel voorkomt dat je je hoofd uit het water moet tillen.
  • Gebruik zwemvliezen om armen, schouders en nek te ontlasten.
  • In warm water ontspannen spieren beter. Sommige zwembaden hebben voor mensen met klachten speciale uren, waarbij het water extra warm is.

Fietsen

Veel RSI-patiënten hebben moeite met het gebruik van handremmen. Remmen kan pijnlijk zijn als je alleen handremmen hebt en dat kan gevaar opleveren in het verkeer.

Fietsen kan ook een zware belasting zijn voor je handen als het hard waait en dat is nog al eens zo in ons land. Een e-bike is dan fijn. Je moet wel blijven trappen, maar met hulp is het minder zwaar. Je beweegt, maar niet te zwaar. Er zijn veel soorten en merken e-bike en ze zijn niet goedkoop. Een tweedehands e-bike is dan misschien een optie.

  • Er zijn fietsen met zowel versnellingen als en terugtraprem.
  • Een omafiets heeft een hoog stuur. Dat zorgt voor een minder zware belasting van de armen en handen.
  • Een ligfiets met onderstuur heeft grote voordelen. De armen en handen worden vrijwel niet belast.
  • Je kunt fietshandschoenen gebruiken om problemen met het stuur vasthouden te voorkomen en trillingen van het fiets- of wegdek te verminderen.
  • Gebruik vleugelhandvatten, gelhandvatten, of doe isolatiebuis om het stuur als schokdempers.
  • Leer fietsen zonder handen, zodat je op een rustige weg op een veilige manier even je armen kunt ontlasten. Zorg er wel voor dat je geen andere weggebruikers hindert of in gevaar brengt.
  • Zet het zadel goed naar voren, zodat je niet te veel op je stuur hoeft te leunen.
  • Pomp banden niet zelf hard op, maar laat het doen bij de fietsenstalling of garage.
  • Fietsen kan ook ideaal zijn voor het doen van oefeningen tijdens het fietsen. Houd met een arm het stuur vast, en maak zwaaiende bewegingen met de andere.
  • Zorg dat je in een goede fietshouding zit. Leun niet te veel voorover, waardoor je handen, armen, schouders en rug flink belast worden. Vraag bij twijfel advies bij je behandelaar of een fietshandelaar.
  • Koop zo nodig een (tweedehands) fiets die beter bij jouw situatie past.

Hardlopen

De meeste RSI-patiënten zijn sterren in discipline en doorzettingsvermogen. Bij hardlopen vormen deze karaktereigenschappen een risico: doorgaan levert uitputting op. Omgaan met de energie die je hebt hoort bij het leren omgaan met RSI. Begin daarom op een minder hoog niveau: twee minuten hardlopen gevolgd door minimaal twee minuten wandelen. Herhaal deze cyclus 10 keer. Om de conditie verder op te bouwen, kun je vaker per week gaan hardlopen. Als dit allemaal goed gaat, kunnen de twee minuten verhoogd worden naar drie, vier of vijf minuten.

Skaten/skeeleren/schaatsen

Skaten, skeeleren of schaatsen behoren tot de meest geschikte vormen van bewegen voor mensen met RSI, omdat de armen niet belast worden. De doorbloeding van de armen komt goed op gang, omdat de armen vrij langs het lichaam zwaaien. Als je nog niet kunt skaten, skeeleren of schaatsen, dan raden wij je aan om rustig en veilig te beginnen met oefenen. Neem geen risico’s. Riskeer niet dat je op je armen valt, of dat je je plotseling moet vastgrijpen aan een paaltje omdat je nog niet kunt remmen.
Maar, bij een niet te voorkomen val (bijvoorbeeld op het ijs) kun je beter niet aarzelen je armen te gebruiken. De kans is niet gering dat je anders met een harde klap met je hoofd op de grond of het ijs belandt.

Paardrijden

Paardrijden is een sport waarbij een goede, ontspannen en rechte houding gestimuleerd wordt. De ritmische beweging heeft een heel ontspannend effect, dat wel verloren gaat als je te veel je handen als hulpen gebruikt. Gebruik vooral je benen en je zit, knijp niet in de teugels en houd deze zo ontspannen mogelijk vast. Uiteraard draag je altijd je paardrijdhandschoenen. Rukken aan de teugels moet je vermijden. Als je paard met zijn hoofd gooit trek je de teugels niet strak, maar je laat deze door je vingers schieten. Het paard zal dan schrikken, omdat het onverwacht geen steun vindt. Na een paar keer schrikken is het afgelopen met die vervelende hoofdbewegingen. Ben je al wat gevorderd in de dressuur, dan kun je met dubbele teugels rijden. Bedenk altijd dat teugels niet zijn bedoeld om je aan vast te houden. Vraag hulp bij het poetsen, op- en afzadelen. Er is altijd wel iemand in de stal die wil bijspringen als je even uitlegt dat je RSI hebt.

Andere manieren van bewegen

  • Tai Chi
  • Fitness (cardio-, medische)
  • Tacoyo (conditie-yoga)
  • Steps (aerobics met stap-plankje)
  • Yoga
  • Gymnastiek voor chronisch zieken
  • Slender You (bewegen op de bank)
  • Salsa dansen
  • Lijndansen (country dancing, linedancen)
  • Trancedans
  • Bewegen op muziek
  • Oefeningen die je geleerd hebt, bijvoorbeeld van de fysiotherapeut, oefentherapeut Cesar, of van een programma als WorkPace. Doe ze lekker op muziek, dat werkt prima (misschien wel eerst de gordijnen dichtdoen als je geen toeschouwers wilt).

Heb je tips over het beoefenen van bovengenoemde of andere sporten, stuur ze dan naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .

Steun RSI-vereniging

Nog geen lid?