Algemene fitheid

Bewegen is gezond

Bewegen is gezond voor iedereen en kan bovendien helpen om RSI te voorkomen. Gebrek aan beweging bij de beroepsbevolking is een van de factoren die - naast bijvoorbeeld een slecht ingerichte werkplek en hoge werkdruk - RSI kunnen veroorzaken. Bij preventie van RSI moet daarom altijd sprake zijn van een aanpak op verschillende fronten. Inmiddels zijn er vele manieren van bewegen op de markt. Op deze pagina vind je een aantal mogelijkheden voor sportieve manieren van bewegen ter preventie van RSI. Meer tips? Stuur ze naar de Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .

Wanneer sprake is van ernstige RSI-klachten, is het vaak even zoeken naar een aangepaste manier van bewegen. Lees hiervoor de tips voor sporten en beweging.

Lunchwandelen
Lunchwandelen is een heel goede en laagdrempelige manier van bewegen: het betekent niets meer of minder dan dat je wandelt tijdens de lunchpauze. Lunchwandelen kan volgens een onderzoek van TNO Arbeid de vergelijking met bedrijfsfitness glansrijk doorstaan. Uit een enquête is gebleken dat al 20 tot 30% van de werknemers met een zittend beroep de tijd voor de lunch benut voor een wandeling. Als het lunchwandelen door het bedrijf gestimuleerd zou worden, zou dit percentage stijgen. Het promoten van lunchwandelen zou een onderdeel van de bedrijfscultuur moeten worden. Lunchwandelen is ook prettig vanwege het sociale aspect (wandelen met collega's). Mensen wandelen trouwens het liefst in de stad of in een park, zo bleek uit dezelfde enquête. Wandelen op een bedrijventerrein is voor veel werknemers minder aantrekkelijk. Meer over lunchwandelen vind je op www.lunchwandelen.nl en www.arbeid.tno.nl.

Nordic walking
Bij nordic walking wandel je in pittig tempo, met in iedere hand een wandelstok. Deze uit Finland afkomstige vorm van beweging doet denken aan langlaufen zonder sneeuw en ski's. Bij nordic walking gebruik je niet alleen je benen, maar ook je armen en je rug. Daardoor verbruik je niet alleen meer calorieën dan bij gewoon sportief wandelen, maar kun je ook een weldadig effect op de nek, schouders en bovenrug ervaren. Juist daarom is nordic walking zo plezierig bij (dreigende) RSI. Deze inspannende vorm van sportief wandelen is minder geschikt voor mensen zonder wandelervaring. Enkele sportscholen hebben nordic walking in hun programma opgenomen. Voor meer informatie: www.nordicwalking.nl of (Engelstalig) www.nordicwalking.com. In Amerika is deze sport al jaren populair onder de naam exerstriding: zie www.exerstrider.com.

 

Steun RSI-vereniging

Nog geen lid?