Tips bij beeldschermwerk

altDeze fameuze afbeelding maakt het pijnlijk duidelijk: we hebben het toch echt niet helemaal begrepen! Een bouwvakker die in de bouw gaat werken, leert hoe hij moet tillen. Maar gek genoeg wordt van een beeldschermwerker verwacht dat hij op een gezonde manier achter zijn scherm gaat zitten. Meestal weten wij helemaal niet hoe dit moet.


En ook als we het wel weten,  doen we het toch meestal niet. Ter voorkoming van klachten en ter vermindering van de belasting tijdens het computerwerk, volg de volgende tips:

    1. Leer op de juiste manier zitten
      Wees niet bevreesd om het te leren. Vraag je baas naar ergonomisch advies, geef aan dat jij daar behoefte aan hebt.

    2. Gebruik je muis zo weinig mogelijk, gebruik sneltoetsen
      Veel muizen kan tot klachten leiden. Zeker als er sprake is van een te krappe werkruimte. Door sneltoetsen te gebruiken kun je het gebruik van de muis verminderen. Een toetscombinatie vervangt dan een of meer muishandelingen.

    3. Laat je armen rusten op het moment dat je de muis niet gebruikt
      Vaak is het zo'n gewoonte om de hand op de muis te houden als je een document aan het lezen bent, terwijl je de muis niet gebruikt. Laat je armen gewoon op je schoot rusten, dan kan het bloed weer even naar je handen stromen.

    4. Leer typen
      Rare houdingen van de handen en onnodig gebeuk op de toetsen zijn zeer belastend voor je armen en vingers. Deze onnodige belasting kan voorkomen worden door het volgen van typelessen. Een typecursus op cd-rom heb je al voor € 15.

    5. Zoek een muis die bij je past
      Elke hand is anders en de manier van werken is dat zeker. Daarom zijn er al veel muizen ontwikkeld voor verschillende doeleinden en voor verschillende mensen. Een tekenpen als muis kan voor de één al snel minder belastend zijn, terwijl de ander baat heeft bij een trackball.

    6. Zorg voor rustmomenten
      Natuurlijk wil je de deadline halen, en natuurlijk gaat het werken net zo lekker en heb je veel inspiratie, maar je bloed wil ook graag door je lijf heen stromen. Zorg daarom voor rustmomenten:
      - neem elke tien minuten een micropauze van twintig seconden (leg je handen op je schoot en kijk in de verte);
      - neem ieder half uur een minipauze van een paar minuten;
      - neem na twee uur beeldschermwerk een pauze van tien minuten;
      - neem ten minste een half uur pauze per dag;
      - zit niet langer dan 6 uur per dag achter je scherm.

    7. Gebruik pauzesoftware
      Er zijn computerprogramma's die je helpen herinneren om een pauze te nemen. Sommige programma's doen dat heel vriendelijk, terwijl andere programma's alles stilleggen waar je mee bezig bent. Dat is het enige dat werkt voor de hardnekkige doorwerkers.

    8. Stel je computer in
      Je computer of de programma's waar je mee werkt, hebben vaak al veel handigheden waardoor je de computer makkelijker kunt bedienen. Zo kun je bijvoorbeeld je browser (programma om internetpagina's te bekijken) instellen op lettertype en -grootte, zodat je zelf kunt bepalen hoe groot letters zijn. Op deze manier kun je voorkomen dat je naar het scherm moet buigen om de teksten te kunnen lezen.

    9. Zorg voor een goede inrichting van je werkplek
      Stoel, werkblad, toetsenbord, muis, beeldscherm, temperatuur en lichtinval zijn factoren die - als ze niet goed zijn - gezondheidsklachten kunnen geven.

    10. Zorg voor afwisselend werk
      Afwisselend werk vermindert niet alleen de werkdruk, maar het zorgt er ook voor dat je niet de hele dag achter het beeldscherm zit.
      Moeilijke taken zijn uitdagend, maar wie uitsluitend moeilijk werk moet verrichten, wordt te veel belast. Wie daarnaast ook gemakkelijke taken uitvoert, verzet niet alleen veel werk, maar werkt ook ontspannen. Die ontspanning verlaagt de kans op RSI. Met meer afwisselende taken kom je letterlijk meer in beweging.

    11. Pijn is een signaal, negeer het niet
      Pijn is een signaal van het lichaam om je te laten weten dat er iets niet goed gaat. Negeren van de pijn en doorgaan op de weg die pijn veroorzaakt, kan tot meer pijn, schade aan het lichaam of zelfs tot ziekte leiden. Veel mensen hebben al jong geleerd om pijn te negeren, omdat pijn hebben niet stoer is. Maar waarom zou je pijn negeren (toestaan), als je door het wegnemen van de oorzaak ook de pijn kwijt kunt zijn?

    12. Bewegen
      Zorg ervoor dat je niet te lang achter je bureau blijft zitten. Lichaamsbeweging brengt de bloedsomloop op gang die nodig is om je bloedvaten in je vingertoppen en pezen van je onderarmen van vers bloed te voorzien en afvalstoffen af te voeren. Zet de printer zo ver dat je op moet staan om de print te halen, neem de trap naar de kantine, maak een wandeling in de pauze, sta op van je stoel en herstrik je schoenveters.

    13. Veel drinken
      Het drinken van twee liter water per dag is het absolute minimum voor gezonde volwassenen, maar meer is beter, zeker bij verblijf in ruimtes met airconditioning. Water is nodig om afvalstoffen uit het lichaam af te voeren en zo de nieren en blaas schoon te houden. Bij een watertekort kan de temperatuurregeling van het lichaam verstoord raken, je wordt sneller moe, je reactievermogen wordt minder en je kunt je minder goed concentreren. Een watertekort van ongeveer 10% van je lichaamsgewicht vermindert de hoeveelheid bloed, waardoor het bloed te dik wordt. Dik bloed stroomt slechter en daardoor worden de lichaamscellen slechter voorzien van zuurstof en voedsel. Hierdoor heb je een grote kans om last te krijgen van verkramping en onderkoeling van spieren.

    14. Wees sociaal en klets met je collega's
      Het lekker achterover geleund in je bureaustoel hangen is voor je lichaam een welkome afwisseling op het (als het goed is) rechtop achter je scherm zitten. Ons lijf is niet gebouwd om lange tijd aaneen in een onnatuurlijke houding stil te zitten. Nog socialer is het om van je stoel op te staan en naar je collega toe te lopen. En neem meteen iets te drinken mee.

    15. Neem je gezondheid in eigen hand, wacht niet op anderen
      Meestal weten we wel wat we nodig hebben, maar op het werk zijn we niet gewend om de verantwoordelijkheid voor onze eigen gezondheid te nemen. We willen toestemming van de baas voordat we díe hulpmiddelen aanschaffen die we nodig hebben. Wacht niet op toestemming van anderen, maar regel het voor jezelf. Koop die bijzondere muis en neem je eigen bureaustoel van thuis mee naar je werk.

Steun RSI-vereniging

Nog geen lid?