RSI-vereniging in het kort...

De RSI-vereniging is een landelijke, onafhankelijke vereniging die zich op allerlei fronten inzet voor mensen met RSI. De vereniging geeft voorlichting en informatie over RSI, brengt 'lotgenoten' met elkaar in contact en bevordert onderzoek. Verder voert de vereniging overleg met personen en organisaties die veel met RSI te maken (kunnen) hebben, zoals werkgevers, scholen, universiteiten, onderzoekers en de overheid. Daarnaast wordt informatie uitgewisseld met onderzoekers, artsen, ergonomen en fysiotherapeuten. De RSI-vereniging is in 1995 opgericht, heeft ongeveer 1.000 leden en wordt geadviseerd door een adviesraad met expertise vanuit diverse invalshoeken.

ANBI

De RSI-vereniging heeft een ANBI-status. Het steunen van Algemeen Nut Beogende Instellingen (ANBI) kan belastingvoordelen opleveren, zoals het aftrekken van giften. Het Rechtspersonen en Samenwerkingsverbanden Informatie Nummer (RSIN) van de RSI-vereniging is: 803789309. Bekijk ons meest recente

Bestuur

Het Bestuur is eindverantwoordelijk voor het ontwikkelen van beleid, de financiële verantwoording aan de leden en de verantwoording aan de subsidieverstrekker. De vereniging kent een platte organisatie, waarbij alle vrijwilligers gevraagd wordt mee te denken over onderwerpen die de vereniging aangaan. De vereniging bestaat, naast bestuur en vrijwilligers, uit de telefoondienst die de RSI-lijn bemenst en de mediaredactie die verantwoordelijk is voor het RSI-magazine, de inhoud van de website, de e-mailnieuwsbrief en de social media activiteiten van de vereniging.  Per 15 september 2015 bestaat het bestuur uit de volgende personen:

Functie Naam E-mail
Voorzitter Sandra Oudshoff

Vacature

Penningmeester André van der Put

Bestuurslid

Reint Alberts

RSI-Lijn: 0900-774 54 56

De RSI-lijn is er voor iedereen die meer wil weten over RSI. De lijn wordt bemand door ervaringsdeskundigen. Dat zijn vrijwilligers die zelf geruime tijd RSI-klachten hebben of in het verleden hebben gehad. Geen dokters, therapeuten of juristen, maar wel mensen met begrip van RSI die je graag op weg helpen.

De vrijwilligers van de RSI-lijn hebben hun eigen ervaringen in het omgaan met RSI op het werk en privé. Denk aan verschillende therapieën, de ziektewet, praktische hulpmiddelen en allerlei handige tips en trucs. Doordat ze begrijpen hoe het is om RSI te hebben, bieden ze graag een luisterend oor. Ze denken mee, geven advies en helpen oplossingen te vinden. Als je dat wilt, kunnen ze ook een coachende rol vervullen en kun je vaker bij hen terecht.

Dus heb je vragen over bijvoorbeeld preventie, je werkplek, onderzoeken, instanties of behandeling? Ben je op zoek naar handvatten om je dagelijks leven wat gemakkelijker te maken? Wil je je hart luchten? Of wil je gewoon eens praten met iemand die je klachten begrijpt?

Het tarief van de RSI-lijn bedraagt alleen je gebruikelijke belkosten. Dit betekent dat je vanaf je mobiele of vaste telefoon evenveel betaalt als wanneer je naar een vast telefoonnummer belt. De RSI-lijn is geopend op maandag, dinsdag en donderdag van 13.00 tot 15.00 uur en van 19.00 tot 21.00 uur. Onze vrijwilligers zitten voor je klaar!

Wil je buiten deze tijden contact met één van onze medewerkers, of houd je niet zo van bellen? Dan kun je nu ook schrijven. Stuur je bericht naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en je krijgt antwoord van een ervaren RSI´er.

RSI-Magazine

Het RSI-Magazine verschijnt vanaf 2016 vier keer per jaar en wordt toegestuurd aan alle leden en donateurs. Het Magazine bevat nieuws en achtergronden rondom RSI en alles wat daarmee te maken heeft. Een onafhankelijke redactie doet verslag van ontwikkelingen in onderzoek naar RSI, de gezondheidszorg rondom RSI, leven met RSI, tips en adviezen, mogelijke behandelingen etcetera. In het Magazine staat ook nieuws van de vereniging, zoals een verkort jaarverslag of een impressie van de ALV. Een gratis exemplaar is, zolang de voorraad strekt, op te vragen via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. . Vergeet niet maand, jaargang en aantal exemplaren te vermelden. Je betaalt alleen verzendkosten.

Themadagen en lotgenotencontact

Een belangrijke doelstelling van de RSI-vereniging is het bevorderen van lotgenotencontact. Veel mensen met RSI-klachten hebben steun aan andere RSI’ers die weten waar je zoal mee te maken krijgt met deze klachten. Bij de RSI-lijn kun je meerdere dagen per week terecht voor een luisterend oor. Daarnaast organiseert de vereniging één of meer keren per jaar op wisselende locaties themadagen rondom een onderwerp dat relevant is voor RSI. Naast presentaties door experts en onderzoekers is op deze middagen ruimte om zelf dingen te ervaren in workshops en om ervaringen uit te wisselen met lotgenoten.

De themadag op 28 februari 2015 had als thema RSI-doe-het-zelf en was zeer succesvol. Op het programma stonden lezingen over De multidisciplinaire richtlijn, een Zelfmanagement programma voor werknemers (GRIP op KANS), een Certificeringstraject ervaringsdeskundige coaches RSI en Ontwikkelingen in schadevergoeding bij beroepsziekten. Daarnaast waren er verschillende workshops om aan mee te doen: Partnermassage en ontspanningstechnieken, de Praktische workshop over de interventie GRIP op KANS, Coaching en Spraakherkenning voor computerwerkzaamheden. In het Magazine van juni 2015 staan verslagen van de verschillende onderdelen van het programma van die dag. Of kijk hier voor de presentatie ervan.

Vrijwilligerswerk

Alle verenigingsactiviteiten worden verzorgd door vrijwilligers uit het hele land. Nieuwe vrijwilligers zijn van harte welkom! Voordeel van vrijwilligerswerk is dat je zelf aan kunt geven waar je interesse naar uitgaat, zelf bepaalt hoeveel tijd je er aan kunt of wilt besteden en dat je zelf je tijd kunt indelen. Gaat het eens een dagje wat minder vanwege RSI, dan is daar alle begrip voor. Door het doen van vrijwilligerswerk kun je nieuwe vaardigheden opdoen die je elders ook weer kunt gebruiken. Er is bijvoorbeeld de mogelijkheid om diverse trainingen te volgen. Om elkaar beter te leren kennen wordt ieder jaar een vrijwilligersdag georganiseerd met een inhoudelijke en een gezellige component. Verder kan uiteraard gebruik gemaakt worden van de regeling voor onkostenvergoeding. Meer weten over vrijwilligerswerk bij de RSI-vereniging? Klik op de blauwe balk Vacatures, rechts hiernaast.

Lidmaatschap opzeggen

Je kunt je lidmaatschap opzeggen tegen het einde van het kalenderjaar. De opzegtermijn is vier weken. Opzeggen kan op verschillende manieren.

• Per e-mail: vul het contactformulier op de website. Vermeld je naam, adresgegevens, je lidmaatschapsnummer en de reden van opzegging.
  • Telefonisch: bel 033-247 10 43. Dit kan op werkdagen van 9:00 uur tot 17:00 uur;
  • Per brief: stuur een brief naar RSI-vereniging, Postbus 133, 3860 AC Nijkerk. Vermeld je naam, adresgegevens, je lidmaatschapsnummer en de reden van opzegging.

fbpn logoDe RSI-vereniging wordt ondersteund door het Facilitair Bureau Patiëntenorganisaties Nederland (FBPN) te Nijkerk.
www.fbpn.nl